0

FAQ

Hoe kan ik Nationale Beeldbank bereiken?

Als je vragen hebt, adviseren we altijd om eerst even goed op deze pagina te kijken naar eerder gestelde vragen. Mocht je er daarna nog niet uitkomen, mail dan je vraag naar support@nationalebeeldbank.nl.

Is de prijs van een foto altijd hetzelfde?

De prijs van de foto's wordt vastgesteld door de Nationale Beeldbank. De prijs hangt af van het afgenomen formaat en van het gebruik (redactioneel of commercieel). Er worden ook speciale prijsafspraken gemaakt met klanten, bijvoorbeeld afhankelijk van hun afname. Prijswijzigingen kunnen op enig moment worden doorgevoerd. Ook kunnen wij tijdelijke actieprijzen of kennismakingstarieven hanteren.

Wat mag een koper met een aangekocht beeld doen?

De koper mag een redactioneel aangekochte foto gebruiken in de publicatie waarvoor hij de foto heeft gekocht en op de bijbehorende website. De koper mag de foto echter niet gebruiken in andere titels, niet gebruiken voor advertenties of andere commerciële uitingen, niet doorverkopen en ook niet gebruiken als dragend element van een product dat hij verkoopt. Een commercieel aangekochte foto kan worden gebruikt in een commerciële context; advertenties, brochures, producten etc. In dit geval moet wel het portretrecht geregeld zijn; afgebeelde mensen moeten via de fotograaf schriftelijk toestemming geven voor commercieel gebruik.

Hoe wordt de opbrengst verdeeld tussen de fotograaf en de Nationale Beeldbank?

Van elke verkochte exclusieve foto krijgt de fotograaf 50% van de verkoopprijs uitgekeerd. Bij de oudere collectie, die niet exclusief bij de Nationale Beeldbank staat, varieert het percentage.

Wanneer en hoe krijg ik mijn aandeel uitgekeerd?

De verschuldigde vergoedingen worden per bank overgemaakt, eens in de maand. De fotograaf wordt pas uitbetaald als de klant zijn rekening heeft voldaan. De fotograaf is zelf verantwoordelijk voor het invullen van zijn of haar bankrekeningnummer (Iban & BIC) in het account. Hou er rekening mee dat klanten een betalingstermijn hebben van dertig dagen. Tevens zijn er met een aantal klanten afspraken gemaakt waardoor zij een langere betalingstermijn hebben, bijvoorbeeld elke 3 maanden een factuur. Deze klanten betalen binnen +-30 dagen en wij betalen elke 4/5 weken uit. Is een klant te laat met betalen krijgen zij een reminder, dan weer een reminder en daarna gaat het rechtstreeks naar de deurwaarder.

Moet ik ook BTW afdragen over mijn inkomsten?

Fotografen die zelf geen belasting afdragen krijgen deze vanzelfsprekend ook niet uitbetaald. Als je een btwnummer hebt en de inkomsten van de Nationale Beeldbank opgeeft bij de belasting, krijg je per verkochte foto 21% btw uitbetaald, maar wordt e.e.a. door ons ook als inkomsten bij de belasting opgegeven. Als deze situatie voor jou geldt kan je dit bij je registratie aangeven. Voor meer informatie kun je terecht bij de Belastingdienst.

Mijn foto staat in een blad, maar ik heb nog geen geld gehad.

Dat kan gebeuren. Wanneer een blad een foto heeft gedownload en direct publiceert duurt het nog even voor jij je betaling ontvangt. Klanten hebben normaliter een betalingstermijn van een maand. Met sommige grote klanten hebben wij een aparte betalingstermijn van elke 3 maanden een factuur te sturen, deze betalen ze dan na +-30 dagen en wij betalen elke 4/5 weken uit.

Hoe zit het met het portretrecht van mensen die ik fotografeer?

Bij het bewerken van een foto kan je aangeven of het portretrecht wel of niet geregeld is voor commercieel gebruik. Dit is van belang voor foto' s waar personen herkenbaar op afgebeeld staan. Het portretrecht geeft geportretteerde personen namelijk onder bepaalde voorwaarden het recht zich te verzetten tegen publicatie van hun portret. Bij redactioneel gebruik van beelden (bijvoorbeeld in een informatief boek of tijdschrift) is het portretrecht niet van toepassing, mits de geportretteerde in openbare ruimte is gefotografeerd, en niet in een kwaad daglicht gesteld wordt of anderszins aanstoot kan nemen aan de manier waarop hij/zij is afgebeeld.
Het is dus gewoon toegestaan om foto's op de Nationale Beeldbank te plaatsen, waarvoor het commerciële portretrecht niet geregeld is. Voor commercieel gebruik van een foto (bijvoorbeeld in een reclamecampagne of advertentie) dient het portretrecht altijd geregeld te zijn. Wanneer je personen herkenbaar fotografeert, is het daarom altijd aan te raden het portretrecht schriftelijk vast te leggen. Dit zal de verkoopmogelijkheden van je foto aanzienlijk vergroten. Je regelt het portretrecht door de geportretteerde een vrijwaringsformulier/model release contract te laten ondertekenen. Print het uit en neem het mee als je op pad gaat met je camera! Wanneer er geen herkenbare mensen op je foto te zien zijn is een dergelijke vrijwaring niet nodig. Geef dan aan dat het portretrecht 'niet van toepassing' is. Dit geldt ook voor alle foto's waarop geen mensen te zien zijn. Let op: Zijn mensen op de rug te zien, maar wel duidelijk zichtbaar in beeld, dan dien je tevens het portretrecht te regelen.

Kunnen mijn foto’s worden gedownload zonder dat ervoor wordt betaald?

Nee. De foto’s op de site bevatten een watermerk. Om een foto zonder watermerk te bemachtigen, moet er worden betaald. Alleen geregistreerde klanten kunnen foto’s kopen. Misbruik sporen wij zoveel mogelijk op.

Mag ik net zoveel beelden uploaden als ik wil?

Als de Nationale Beeldbank jou heeft geaccepteerd als fotograaf, krijg je een uploadaccount. Daarna kun je zonder uploadlimiet foto’s uploaden. De meeste foto’s worden wel eerst beoordeeld door onze beeldredactie, voordat ze op de website te zien zijn. Natuurlijk is het de bedoeling dat je een mooie, straks selectie uploadt van elk onderwerp. Wees daar streng in zodat de klant niet te veel dezelfde beelden tegenkomt.

Kan ik mijn foto’s ook bij een ander bureau aanbieden?

Nee, dat kan niet. Vanaf 1 oktober 2018 accepteren we alleen exclusieve foto’s én daarbij fotografen die exclusief leveren aan de Nationale Beeldbank. Heb je voor die tijd met de Nationale Beeldbank gewerkt, en staan de foto’s die je voor die tijd hebt geüpload ook bij andere bureaus? Dan kun je die daar laten staan. De exclusiviteit geldt na 1 oktober 2018. Je kunt de foto’s wel gebruiken op je eigen website, je portfolio en om direct aan klanten te verkopen.

Waar kan ik mijn portfolio terugvinden?

Als je bent ingelogd in de backoffice picturepack klik je op ‘beelden’. Daar vind je je foto’s.

Wat voor foto's verkoopt de Nationale Beeldbank?

Niet alle foto's kunnen via de Nationale Beeldbank worden verkocht. Zo verkopen wij bijvoorbeeld alleen Nederlandse foto's. Voordat je foto's gaat uploaden is het belangrijk om eerst de Richtlijnen goed door te lezen.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Druk in het inlogscherm van picturepack op ‘wachtwoord vergeten’. Lukt het niet, neem dan contact op met support.

Hoe groot moet mijn foto zijn?

Om een foto te uploaden dient deze een formaat te hebben van 7 tot 15 megapixels. Andere voorwaarden lees je ook in de Richtlijnen.

Hoe weet ik wie mijn foto's heeft gekocht?

Je kunt dat terugvinden in picturepack onder ‘omzetoverzicht bron’. Daar vind je de bedrijfsnaam van de afnemer. Let op: soms is die naam niet hetzelfde als degene die het beeld uiteindelijk publiceert. Een reclamebureau of vormgever kan het beeld bijvoorbeeld weer voor een klant downloaden.

Hoe kan ik omschrijving en keywords toevoegen aan mijn foto's voordat ik deze upload?

Dit is mogelijk met beeldbewerkingsprogrammas als Photo Mechanic, Bridge en Lightroom. Je dient de omschrijvingen, keywords en andere informatie als metagegevens aan jouw beelden toe te voegen.

Hoe kan ik de gegevens bij een foto aanpassen?

Ben je iets vergeten na het uploaden van de foto’s of wil je iets toevoegen? In picturepack kun je via ‘bewerken’ per foto of via ‘selecties’ van een selectie foto’s de gegevens aanpassen. Zie de handleiding hoe dat precies werkt.

Wanneer moet ik belasting betalen over de inkomsten van de Nationale Beeldbank?

Op het moment dat je als fotograaf met regelmaat geld verdient bij de NBB, ben je verplicht dit op te geven aan de belastingdienst. Hoeveel je moet betalen hangt af van de inkomsten. Voor meer informatie hierover kan je het beste contact opnemen met de belastingdienst.

In welk kleurprofiel moet ik mijn foto's uploaden?

We raden altijd aan om Adobe RGB (1998) te gebruiken. Je kunt het kleurprofiel wijzigen door in Photoshop naar bewerken ("edit") te gaan en dan te kiezen: Omzetten in profiel ("convert to profile") hier kun je uit verschillende profielen kiezen.

In mijn inkomstenoverzicht staat een bedrag in de min, hoe kan dit?

Op het moment dat een negatief bedrag is aangegeven in het betalingsoverzicht, dan betekent dit dat een aankoop gecrediteerd is. Met andere woorden, de aankoop is geannuleerd. Dit kan gebeuren op het moment dat een klant een dubbele bestelling heeft gedaan, een verkeerde keuze heeft gemaakt of eenvoudigweg niet tevreden was en dit op korte termijn bij ons heeft aangegeven.

Kan ik ook illustraties aanbieden?

Bij de Nationale Beeldbank bestaat een specifieke categorie voor grafische afbeeldingen.

Waarom kan ik geen metadata terugvinden bij mijn foto's?

Misschien is er iets misgegaan bij het kiezen van de juiste velden toen je de metadata invulde, of is iets misgegaan bij het opslaan. Controleer dit, probeer het nog een keer en neem anders contact op met support.

Is er een maximaal aantal keywords dat bij een foto geplaatst mag worden?

Op het moment hanteren we geen strikte grens. Let er wel op dat de keywords (direct) gerelateerd zijn aan het gefotografeerde onderwerp. Het is niet nodig om zeer kleine elementen in de foto ook in de keywords te vermelden.

Hoe kan ik foto's uploaden?

Als je bent ingelogd, klik je op ‘Importjobs’. Vervolgens klik je op jouw map, klik je de knop ‘upload beelden’ en ‘voeg bestanden toe’ aan en selecteer je bestanden, waarna je op knop ‘start upload’ klikt. Als de upload voltooid is, komt de foto automatisch in de uploadmap te staan. Ze moeten wel nog goedgekeurd worden door onze beeldredactie voor ze op de website te zien zijn.

Gelden er toelatingseisen voor nieuwe fotografen?

Ja. Elke fotograaf die zijn of haar beeld wil verkopen via de Nationale Beeldbank, moet zich eerst aanmelden via de website. De beeldredactie bekijkt dan motivatie en portfolio en besluit om de fotograaf te accepteren, of niet. Onze beeldredactie beoordeelt of de foto' s voldoen aan de kwaliteitscriteria van de Nationale Beeldbank. Kies bij het sturen van je portfolio voor beeldmateriaal met een goede technische kwaliteit en onderwerpen die representatief zijn voor jouw volledige werk. Let ook op de verkoopwaarde van een onderwerp. Zo zal bijvoorbeeld rijp op takjes veel minder snel verkopen dan een vergadering op kantoor, kinderen op school, een contract ondertekenen etc. In onze richtlijnen vind je zowel de inhoudelijke als technische toelatingseisen.

Wat is het verschil tussen redactioneel en commercieel gebruik van een foto?

Alle beelden die wij op de Nationale Beeldbank aanbieden zijn bedoeld voor eenmalig redactioneel gebruik. Wanneer een foto wordt gebruikt ter illustratie van bijvoorbeeld een informatieve of nieuws-gerelateerde tekst, spreken we van redactioneel gebruik. Het is van belang dat de publicatie geen winstoogmerk heeft. Onder commercieel gebruik valt bijvoorbeeld: Een advertentie of campagne waarin het beeld wordt gebruikt met als doel de verkoop van een bepaalde dienst of een product, of het afdrukken van een foto op producten met als doel deze te verkopen (kalender, mokken, muismatten, etc.). Let op! Van alle foto' s die je beschikbaar stelt voor de commerciële verkoop waarop mensen te zien zijn, dient het portretrecht geregeld te zijn, liefst met een model release contract. Het portretrecht is alleen van toepassing als er herkenbare mensen op de foto staan. Aan commerciële verkopen zijn vaak hogere tarieven verbonden dan redactionele publicaties. Vergroot dus je inkomsten door jouw foto's beschikbaar te stellen voor de commerciële verkoop.

Welke foto's mogen niet commercieel verkocht worden?

Foto’s waar herkenbare personen op staan, die geen model release hebben getekend en/of geen toestemming hebben gegeven voor de foto. Foto's waarop merk- of bedrijfsnamen duidelijk zichtbaar zijn. Foto's van artiesten, bekende Nederlanders of andere personen met een verzilverbare populariteit. Foto's van dieren in een dierentuin of soortgelijke commerciële instelling. Foto's van vrijstaande woningen, landgoederen en andere particuliere eigendommen. Foto's met herkenbare eigendommen van commerciële instellingen, zoals pretparken, het Keukenhof, bungalowparken, musea, winkels e.d. Foto's van moderne gebouwen en infrastructuur, jonger dan 70 jaar. Foto's van moderne kunstwerken, jonger dan 70 jaar.

Hoe gaat het beoordelen van foto's in zijn werk?

Als je foto’s via picturepack hebt geüpload, dan komen ze automatisch in de wachtrij te staan. Onze beeldredactie beoordeelt dan jouw foto's binnen 20 werkdagen. Er zijn hierbij een aantal mogelijkheden: ze worden meteen goedgekeurd en ze zijn op de website geplaatst, er is verbetering nodig, of ze worden afgekeurd.

Wat is het verschil tussen inactief maken en verwijderen?

Een foto op inactief zetten kun je zelf doen of doen wij. Je doet dat bijvoorbeeld als je de foto niet meer wil verkopen of als er iets mis mee is. Zet als je dat doet altijd de reden in het veld ‘restricties’. De foto is dan niet meer te zien op de website, maar staat nog wel in jouw backoffice. Verwijderen betekent dat de foto overal verdwijnt, en hij is dan ook niet meer terug te halen. Dit kunnen wij voor je doen.

Om onze website optimaal te kunnen laten werken (bijvoorbeeld om pagina’s goed te kunnen weergeven) hebben wij bepaalde informatie nodig. Wij verzamelen daarom ook automatisch gegenereerde informatie over jouw gebruik van onze website. De cookies die we gebruiken:

1. functionele cookies om de website goed te laten functioneren bijvoorbeeld om aankopen te kunnen doen;
2. analytische cookies om de kwaliteit en effectiviteit van de website te meten (Google Analytics).
3. social media cookies, wanneer we daarvoor toestemming hebben gekregen van de gebruiker.

akkoord
nee, geen cookies
Nationale Beeldbank  Pr. Beatrixlaan 582  2595 BM  Den Haag  Nederland  +31 (0)70 414 11 26  support@nationalebeeldbank.nl
Sluiten
Sluiten
Download

Geef hieronder aan waarvoor je het item gaat gebruiken.



Verzenden
Sluiten
Download

Een ogenblik geduld alsjeblieft, je zipbestand wordt nu aangemaakt.


Je ontvangt een e-mail met een link waarmee je het zip-bestand kunt downloaden. Dit proces kan een paar minuten in beslag nemen.

Er is een fout opgetreden. Je zip-bestand kon niet worden gegenereerd.

Laden. Een ogenblik geduld.
Sluiten
Inloggen

Log hieronder in met je gegevens of maak een account aan.

Er is bij ons geen account bekend met deze gegevens. Pas je inloggegevens aan en probeer het opnieuw.
Je hebt een nieuw wachtwoord aangevraagd. Heb je deze mail niet ontvangen? Probeer opnieuw een wachtwoord aan te vragen of neem contact met ons op.
Je account is verlopen
Je account is geblokkeerd omdat er te vaak is geprobeerd om in te loggen met de verkeerde gegevens. Vraag een nieuw wachtwoord aan via 'Wachtwoord vergeten'.
Laden. Een ogenblik geduld.
Sluiten
Wachtwoord vergeten

Vul hieronder je e-mailadres in waarmee je bent ingeschreven bij de Nationale Beeldbank. Je ontvangt een e-mail met een link om je wachtwoord te herstellen.

Je hebt geen e-mailadres ingevuld. Vul een geldig e-mailadres in.
Dit e-mailadres bestaat niet in onze gegevens. Vul een ander e-mailadres in.

We hebben een e-mail gestuurd naar het opgegeven e-mailadres. De e-mail bevat een link om een nieuw wachtwoord aan te maken.