0
Inloggen
Registreren

optimaal gebruik van een stockfoto



Vier tips voor het optimale gebruik van een stockfoto

Bewust of onbewust, overal waar je kijkt kom je stockfoto’s tegen. Bijvoorbeeld in tijdschriften, kranten, op websites of sociale media. Stockfoto’s zijn professionele foto’s die je tegen een klein tarief of soms gratis kunt inzetten in jouw eigen professionele uitingen. Maar door de grote hoeveelheid aan beschikbare stockfoto’s op het internet, is het niet altijd even makkelijk om de juiste foto te vinden. In de blog van deze week geven wij jou vier tips voor het optimale gebruik van een stockfoto.




1. Gebruik een stockfoto waarvan de uitstraling aansluit op jouw doelgroep
Het gebruik van een stockfoto bij een artikel of advertentie maakt de uiting extra opvallend. Als je gebruik maakt van een stockfoto, moet je er echter wel rekening mee houden dat niet alle stockfoto’s in jouw voordeel zullen werken. Wanneer je als organisatie een Nederlandse doelgroep hebt en stockfoto’s gebruikt die een overduidelijke Amerikaanse of andere buitenlandse uitstraling hebben, kan dit je lezers of klanten juist afstoten. Om deze reden raden wij vooral Nederlandse organisaties aan om stockfoto’s te gebruiken die beeldend aansluiten bij een Nederlandse doelgroep. Probeer daarnaast ook altijd te kijken of de stockfoto wel aansluit bij de manier waarop jouw organisatie zich wil profileren en of deze past binnen de bestaande huisstijl.