Een van de meest gestelde vragen bij de Nationale Beeldbank gaat over het verschil tussen commercieel en redactioneel gebruik. En dat begrijpen wij goed, want als je niet precies weet hoe de vork in de steel steekt, kan het lastig zijn om te bepalen welke licentie je nodig hebt voor een stockfoto uit onze beeldbank. In de blog van deze week leggen wij graag nog een keer uit wat precies het verschil is tussen commercieel en redactioneel gebruik.
Commercieel gebruik
Om erachter te komen of je een licentie voor commercieel gebruik nodig hebt, is het belangrijk om vooraf goed te bepalen wat het uiteindelijke doel van jouw uiting is. De vorm van de uiting alleen is namelijk niet bepalend of het om commercieel of redactioneel gebruik gaat. Ben je van plan om een stockfoto aan te schaffen en te gebruiken in een uiting waarin je een dienst, product of bedrijf promoot en is daarmee het uiteindelijke doel om te verkopen? Dan is er sprake van commercieel gebruik.
Veel voorkomende uitingen voor commercieel gebruik zijn bijvoorbeeld advertenties, online marketing campagnes, reclame borden en etiketten.
Wanneer je zeker weet dat jouw uiting onder commercieel gebruik valt en staan er personen afgebeeld op de gekozen stockfoto? Dan is het belangrijk om rekening te houden met het portretrecht. Ben je nog niet bekend met het portretrecht? Lees dan hier hoe je daar precies mee om kunt gaan.
Redactioneel gebruik
Ben je niet van plan om een dienst, product of een bedrijf te promoten en is jouw uiting van informatieve aard? Ofwel, ondersteunt de stockfoto slechts de informatie in de uiting? Dan gaan wij uit van redactioneel gebruik. Veel voorkomende redactionele uitingen zijn nieuwsbrieven, blogs, informatieve sociale media berichten, een plaatsing in een magazine of in een krant. Let wel goed op: bevat jouw uiting toch een winstoogmerk, ook al is het een nieuwsbrief of een blog, dan is er alsnog sprake van commercieel gebruik.
Kortom: Wil jij een stockfoto gebruiken ter promotie van een dienst, product of bedrijf? Dan is er sprake van commercieel gebruik. Is dit niet het geval en wil jij een stockfoto gebruiken ter informatieve ondersteuning? Dan is er sprake van redactioneel gebruik. Twijfel je of jouw uiting en doel onder commercieel of redactioneel gebruik valt? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder.
Een ogenblik geduld alsjeblieft, je zipbestand wordt nu aangemaakt.
Je beelden worden klaargezet. Je ontvangt een e-mail met een link waarmee je het zip-bestand kunt downloaden. Dit proces kan een paar minuten in beslag nemen.
Er is een fout opgetreden. Je zip-bestand kon niet worden gegenereerd.
Log hieronder in met je gegevens of maak een account aan.
Vul hieronder je e-mailadres in waarmee je bent ingeschreven bij de Nationale Beeldbank. Je ontvangt een e-mail met een link om je wachtwoord te herstellen.
We hebben een e-mail gestuurd naar het opgegeven e-mailadres. De e-mail bevat een link om een nieuw wachtwoord aan te maken.